מה כדאי לדעת לפני שבאים לטיפול?

כאשר אתם מחליטים לפנות לטיפול, קרוב לוודאי שהנכם מנסים להשיג יעדים שלא הצלחתם להשיג בתהליכים עצמאיים. זה לא משום שאינכם מוכשרים מספיק או טובים מספיק, אלא שהנכם נתקלים במצב שבו כל הכלים שנחנתם בהם עד כה, לא צלחו את היעדים הספציפיים אותם אתם מנסים להשיג. אתם בשלב שבו אתם מבינים שיתכן ותרצו לבדוק, או לרכוש כלים אחרים חדשים בנוסף לאלו שכבר קיימים אצלכם. לצורך כך אתם מתוודעים למטפל בתחום הספציפי, בהתאם ליעדים ולצרכים שלכם.

המסגרת הטיפולית המתקימת בינכם לבין המטפל מיצרת עבורכם את ההזדמנות לרכוש את המיומנויות הדרושות לכם. יחד עם זאת היא מקנה לכם את ההזדמנות להתבוננות בעולמכם הפנימי. בהתבוננות זו אתם לומדים להיות בקשר עם המקומות הכי עמוקים והכי ראשוניים בתוככם. זה עשוי להיות מרתק, בונה , מפחיד ומביך כאחד. הרבה פעמים זה לא קל בכלל והרצון לברוח מהטיפול הוא גדול.

אז איך תדעו שאתם במקום טוב ורק הקושי של העבודה הפנימית מאיים עליכם?

כדי לענות לעצמכם על השאלה הזו כדאי מאוד שתהיו מודעים לדברים הבאים:

במסגרת הטיפולית נכללים שני רכיבים: הטכניקה והדינמיקה. הדינמיקה מהוה את מערכת היחסים שמתקימת בינכם לבין המטפל, והטכניקה מהוה את הכלי או הכלים עמם משתמש המטפל במהלך הטיפול. לכל אחד משני הרכיבים הללו יש חשיבות שונה בטיפול ומעמד אחר.

הדינמיקה –  היא התשתית המאפשרת לתהליכים להתרחש. התהליכים הטיפוליים מקבילים באיכותם לשלבים בהתפתחות הראשונית שלא הבשילו מספיק או נפגמו. אודות לדינמיקה הטיפולית צרכים ראשוניים או פצעי ילדות מוקדמים יכולים לבוא לידי בטוי ורפוי.

 בכדי ליעל את התהליכים זקוק המטפל לטכניקות וכלים שונים.

הטכניקה – היא הכלי או הכלים בהם משתמש המטפל כדי לעזור למטופל להשיג את אבני הדרך שתוקעים את התפתחותו המלאה. לעיתים יהיה כלי אחד שימושי מאוד עבור מטופל אחד ולא שימושי בכלל מול מטופל אחר. ככל שסל הכלים של המטפל גדול יותר האפשרויות שלו לעזור לכם גדולות יותר. יחד עם זאת הרבה ידע מכל מיני כלים לא מספיק, חשוב שהמטפל יהיה מקצועי במה שהוא עושה, דהיינו:  שתהיה לו מיומנות גדולה בכלי או בכלים שהוא משתמש.

יוצא איפה שלצד המיומנות בכלים בהם נעשה שימוש על ידי המטפל, מכריעה לא פחות מערכת היחסים ההולכת ונבנית בין המטפל למטופל. כלומר הדינמיקה קובעת לא פחות ולעיתים יותר בהצלחת התהליך.

על מי חלה האחריות להצלחת הדינמיקה?

האחריות להצלחת הדינמיקה חלה על המטפל. הוא זה, שעם הבנה ומודעות למקומו בטיפול, עוזר לתהליכים של שחזור שלבים התפתחותיים ראשוניים להצליח או להכשל. המקצועיות של המטפל נבחנת בהחלט גם בדבר זה.

המטופל לעומת זאת חפשי מלקחת אחריות שהדינמיקה תצליח, בדיוק כמו שילד לא אמור להגן על הוריו כדי לשמור על מערכת היחסים שלא תשבר. ככלל, המטפל נמצא בשביל המטופל ולא המטופל בשביל המטפל.  אולם, חשוב לזכור כי לא כל דבר הוא בידי המטפל. ישנם דברים שאותם המטפל המקצועי והמסור ביותר לא יוכל לעשות. 

מה המטפל לא עושה בטיפול?

הוא לא יקח ממך את הצרות שלך.

המטפל לא ישנה עבורך את המציאות של חייך.

מה אם כן יעשה המטפל?

המטפל יעזור לך ויהיה אתך כדי להתבונן במציאות של חייך באומץ!

הוא יעמיד לרשותך את הכלים שלו כדי שתוכל להכיר ולהבין את מה שקורה לך ומתרחש בסביבה שלך באמת.  

באמצעות אותם כלים העומדים לרשותו הוא גם יהיה אתך בכאב ובסבל שהמציאות הזאת מסבה לך.

בשיחה מעמיקה ובעזרת הידע המקצועי שלו הוא יברר יחד עמך מהם הרצונות העמוקים שלך? מה מונע ממך להשיג אותם, ובאילו כלים שיש לך, או שתצטרך לרכוש תוכל להשיג אותם ולהגיע לאושר ולסיפוק בחייך.

לאט לאט ובקצב בטוח ורגיש למצבך הוא יעניק לך כלים להתמודדות טובה יותר עם מה שאתה חווה.

המטפל יצור את המסגרת החיובית בה תהליכים יכולים להתרחש בעזרת דינמיקה רגישה העשויה לקלוט את המסרים הגלויים והסמויים של המטופל ובעזרת מערכת של גבולות ברורים. הגבולות יגנו על המטפל והמטופל כאחד לשמר את מערכת היחסים להיות אפקטיבית ובונה.

המטפל יעזור לך במתן כלים להשיג את היעדים שאתה תציב בטיפול. ויקנה לך את המיומנות לעשות שימוש עצמאי בכלים הללו כדי שלא תזדקק למטפל לאורך זמן. באותם כלים ממש אתה תהפוך להיות עצמאי ושולט על התהליכים הרגשיים שילוו אותך בהמשך דרכך.

לסיכום: אף מטפל לא יעשה במקומך את הדרך שאתה צריך לעשות.  אולם אם הוא מטפל טוב הוא יעשה זאת לצדך עד לעצמאותך המלאה. אתה תוכל לשלוט בתהליך ובתוצאותיו אם יעמוד לצדך מטפל מקצועי מספיק כדי לאפשר זאת. smile