מילים אחדות לזוגות נשואים

שלום זוג יקר!

האם שאלתכם נוגעת לעולם הטיפול הזוגי?

נהדר!
הרבה פעמים טיפול הוא דבר שיכול מאוד לעזור.
הטיפול הזוגי מכיל אפשרויות רפוי עצמתיות ביותר  ועשוי להשליך על כל תחומי החיים.

מה זה בכלל טיפול זוגי?

טיפול זוגי הוא טיפול אינטראקטיבי. כלומר הוא פועל על האינטראקציה ובאמצעות האינטראקציה בין בני הזוג. אינטראקציה היא המחולל של הרפוי האישי והזוגי שלהם. חדר הטיפול הוא מדגם לתרחישים אתם בני הזוג הספציפי מתמודדים ואשר בתנאי המעבדה של חדר הטיפול מתנסים בני הזוג בתרחישים מועדפים ומחוללי שינוי.

 שיטת הטיפול בבני זוג היא שונה מטיפול יחידני. הלקוח העיקרי בטיפול זוגי הוא הזוגיות, או יותר נכון התמונה הזוגית המושלמת אותה כל אחד מבני הזוג מחזיק בפנטזיה שלו. בני הזוג מתאמנים בעזרת המטפל על היצירה של התמונה החדשה והמושלמת יותר של הזוגיות שלהם.

הדבר החדש אותו הם מתרגלים בתנאי המעבדה ואח"כ בתנאי השטח של מציאות החיים, הוא בעצם הפנטזיה אותה הם מנסים להגשים. פנטזיה  זו אינה חדשה לחלוטין. היא משהו שהולך אתם מתחילת נישואיהם וברוב המקרים הרבה קודם לכן. מכיון שהמציאות מוכיחה שרוב הזוגות מממשים רק חלק מהחלום שלהם לפני שהם מגיעים לטיפול, הצורך להגיע לטיפול עולה ככל שמספר שנות הנישואין עולה גם כן. החלום מבקש את הגשמתו ואינו מוכן עוד לוותר.

לא כל הזוגות מגיעים אי פעם לטיפול. ממש לא. אירועי החיים, מה שנקרא הבית ספר של החיים מלמדים פעמים רבות את אחד מבני הזוג ולעיתים את שניהם, כי את כל החלום הם לא יוכלו להשיג ואת חלקו כבר יש להם, לכן כדאי להם לשמוח עם מה שיש ואולי אפילו לוותר. אולם, יש בכל זאת כאלה שאינם מוותרים. הם אלה שרואים בחזון שלהם משהו שאינו בהכרח בלתי מציאותי והם חותרים להגשמתו.

ובכן מה כדאי לדעת לפני שבאים לטיפול זוגי?

הטיפול הזוגי נועד בכדי לאפשר לכל זוג להגשים את חלומו הזוגי. בכדי להגיע למקום של הגשמה על בני הזוג להכיר ולזהות את הדפוסים המרכיבים את האינטראקציה ביניהם. המפגש עם הדפוסים מציע בפני בני הזוג את האפשרות להמשיך לבחור בדפוסים החיוביים עבורם ואשר מקדמים את הצמיחה שלהם ולשבור או  למצוא חלופות לדפוסים התוקעים את הצמיחה ומעכירים את האינטראקציה.

המצאותם של דפוסים במערכת יחסים משפרת לאין ערוך את היכולת לצפות את תגובתו של בן הזוג. כך, שאנו יכולים להזמין תגובות מסוימות או למנוע אותן. דפוסים אותם אנו אוהבים נרצה לשחזר ולהזמין כי הם חיוביים עבורינו וברוב הזמן גם מצמיחים את הזוגיות וההתפתחות האישית שלנו. ודפוסים אחרים שאינם רצויים וחיוביים עבורינו נרצה למנוע ולהעביר מתוך הזוגיות שלנו. בין כל בני זוג קיימים גם דפוסים שאינם רצויים ותוקעים. התקיעות יכולה להופיע בזוגיות ובאופן זהה גם בצמיחה האישית של כל אחד מהם.

מהם הדפוסים התוקעים? ומהיכן הם הגיעו לאינטראקציה?

דפוסים תוקעים כמו כל שאר הדפוסים שלנו במערכות יחסים הם בבואה לצורת התקשורת עליה גדלנו. כאשר אנו שותקים במקום שצריך לדבר, אנו משחזרים את האופן בו נהגו אתנו. כאשר אנו פוגעים במקום שאנו צריכים להקשיב להכיל ולברר את הצורך של השני, אנו שוב משחזרים את הדרך בה פעלו עמנו וכן על זה הדרך. התגובות שלנו הן מיומנויות נרכשות אנו מגיבים בדיוק באותו אופן בו הגיבו אלינו.

חשוב לזכור, תגובות לא משתנות אם לא משנים אותם. אפשר בהחלט לשחרר אותם ולמצוא להם חלופות מתאימות. האתגר הוא לזהות דפוס בזמן שהוא מתרחש ולהצטייד בכלים מתאימים כדי לשתול דפוס חלופי חיובי יותר ומותאם לרווחת שני בני הזוג.
כך מרפאים בני הזוג את עצמם ואת הזוגיות שלהם. החלום הזוגי הופך להיות מציאותי ומוחשי, והתמונה הזוגית מצטיירת אחרת ומיטיבה.